rtopbox-contact

rtopbox-nieuwsbrief

Successen uit de zaal nemen de jongeren mee naar het leven buiten!

Al voor het negende jaar vervullen vier tot vijf Calo-studenten hun stage bij de behandelgroepen TriASScare. Hier bieden Trias en Accare gezamenlijk specialistische residentiële behandeling aan jongeren met een complexe stoornis in het Autisme Spectrum. De samenwerking tussen de behandelgroepen en de stagiaires is een win-win model: de studenten lichamelijke opvoeding van Hogeschool Windesheim doen twaalf maanden praktijkervaring op en de behandelgroepen krijgen de kans om met sport en psychomotorische therapie (PMT) te werken aan de behandeldoelen van de jongeren. Als bonus heeft de samenwerking Trias ook een aantal nieuwe collega’s opgeleverd; studenten die na het afronden van de Calo hun expertise graag verder in de jeugdhulp willen inzetten.

De studenten zijn allen eerstejaars en hebben bij aanvang van de stage zes maanden onderwijs achter de rug. Sommige van hen hebben al ervaring met lesgeven op de sportschool of kennis opgedaan in een vooropleiding in de sport. Zij kunnen meteen met de jongeren aan competenties werken. Anderen moeten er nog wat meer ingroeien. De stageperiode loopt door tot het midden van het tweede studiejaar.

Observeren

Pedagogisch medewerker Bert van Veen begeleidt de studenten. Met een studie CIOS en jarenlange ervaring als sportinstructeur bij Defensie past deze rol hem als een jas. Elke woensdagmiddag gaan de stagiaires met alle jongeren naar een sportzaal in de buurt van de behandelgroepen. Het team van pedagogisch medewerkers is er altijd bij. “Tijdens het sporten kunnen we met elkaar veel observeren.  Je ziet zoveel mooie dingen gebeuren in de zaal. Je ziet een jongere letterlijk en figuurlijk bewegen in de groep. En sommige situaties zijn best lastig om te handelen voor studenten, dan kunnen ik of mijn collega’s ingrijpen”, vertelt Bert.

Competentiegericht

De insteek van de samenwerking met de sportstudenten is competentiegericht. Dat betekent dat er in de sportzaal een directe link gelegd wordt tussen de doelen waaraan de jongeren vanuit hun behandelplan werken. “De invulling van de lessen laten we over aan de stagiaires, maar we reiken ze wel dingen aan en vragen ze bijvoorbeeld om een competentie bij een jongere te bedenken en hier in een cyclus van drie weken mee aan het werk te gaan. Vaak gaat het om competenties als samenwerken, durf, overleg, assertiviteit, doorzettingsvermogen”, licht Bert toe. “Vaardigheden waar ze in het gewone leven te kort aan komen. Communicatie is bijvoorbeeld lastig voor veel jongeren met een autismestoornis. Spelenderwijs leren we ze wat overleggen en samenwerken je kan opleveren. Bijvoorbeeld in een opdracht waarbij ze zich van de ene naar de andere kant van de zaal moeten verplaatsen zonder de grond te raken. Dit lukt alleen als je met elkaar praat en elkaar helpt.”

Link met het dagelijks leven

De studenten moedigen de jongeren aan om in de zaal dingen te doen die ze van te voren niet durfden. Met de ogen dicht touwtje springen met een groot touw, zo hoog mogelijk in de ringen schommelen, over een bewegende bank lopen zonder houvast, blind door de zaal vol obstakels bewegen. “Als het gaat om doorzettingsvermogen doen we bijvoorbeeld een circuittraining of we dagen de jongeren uit zo lang mogelijk aan ringen te blijven hangen. Na afloop bespreken we een activiteit altijd na. ‘Waarom gaf je op? Probeer eens beter te focussen en kijk wat er dan gebeurt’. Daarna proberen we een oefening nog een keer en eigenlijk zie je altijd dat het dan beter gaat. We leggen dan de link met hun dagelijkse leven en laten hen zien dat wanneer je focust de kans groter is dat je je doel behaalt. Successen uit de zaal nemen de jongeren mee naar het leven buiten de zaal.”

Meer informatie: Bert van Veen wythmenerhof@trias-groep.nl 




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

facebooktwitterlinkedInyoutubeemailhome